Vermoeid? 9 praktische tips om je energie te verhogen

  • 30 jan ‘23
  • 2 min.
  • Vermoeidheid 
  • Redactie OpenUp Medical

Word jij elke ochtend fris wakker of kun je de laatste keer dat je echt energiek uit bed stapte niet meer herinneren? Dat is niet heel gek, want vermoeidheid komt veel voor. Als je die kop koffie ’s ochtends echt nodig hebt of snel uitgeput bent, dan zijn dat indicatoren dat er misschien iets speelt. En dat moet niet worden onderschat.

Moeheid heeft een enorm effect op onze levenskwaliteit. Wat kan je doen om je weer energiek en vitaal te voelen?

Wat is vermoeidheid? 

Moeheid kan worden omschreven als een gebrek aan energie of motivatie. Dat komt bijvoorbeeld door overbelasting van het lichaam of een verminderde belastbaarheid. Bijna alle cellen in het lichaam hebben een eigen ‘energiecentrale’, de mitochondriën. De mitochondriën zetten voedingsstoffen om in energie. Wanneer dit proces verstoord is, raakt het lichaam vermoeid. 

De oorzaak van deze verstoring is divers. Vaak ontstaat vermoeidheid door slaapproblemen, maar ook stress is een grote boosdoener. Daarnaast kunnen lichamelijke en psychische uitdagingen een rol spelen, zoals een tekort aan voedingsstoffen of onderliggende aandoeningen als diabetes, depressie, bloedarmoede etc. 

Moeheid kan zich zowel lichamelijk als mentaal uiten. Het kan zijn dat bewegen je veel moeite kost, zoals sporten of zelfs traplopen. Maar ook dat je je lusteloos of sloom voelt. Alsof je hoofd vol zit en je weinig zin hebt om dingen te ondernemen. Ook kan het zijn dat je snel in de stress schiet, prikkelbaar bent of dat je moeite hebt om prikkels te verwerken. Ook een gebrek aan eetlust kan ontstaan. Slaperigheid kan een onderdeel zijn van de moeheid, maar dat hoeft niet. Bij ernstige vermoeidheid is het soms lastig om je dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Wanneer naar de huisarts?

Ben je moe zonder aanwijsbare reden en houdt dat al drie maanden aan? Of kamp je met een plotsklapse intense vermoeidheid? Dan is ons advies om contact met je huisarts op te nemen.

Diegene kan onderzoeken of er een oorzaak is die behandeling nodig heeft. Dit geldt ook wanneer jouw moeheid gepaard gaat met één van de volgende symptomen:

– Langdurig hoesten wat niet overgaat
– Verminderde eetlust
– Vermindering in gewicht (zonder reden)
– Pijn (op de borst, hoofdpijn, spierstijfheid of spierkrampen)
– Depressiviteit
– Sufheid
– Verwardheid

Is bovenstaande niet het geval? Of heeft de huisarts een medische oorzaak uitgesloten? Dan kun je goed zelf aan de slag om je weer fit te voelen. Dit kan overigens ook als aanvulling op een eventuele behandeling die je via de huisarts of specialist krijgt. 

Je energie verhogen

9 praktische tips voor meer energie.

1. Maak de balans op

Bekijk 24 uur in jouw leven en ga na waar je energie van krijgt en waar je energie verliest. Neem je wellicht teveel hooi op je vork? Waar leg je de lat te hoog? Durf je jouw grenzen aan te geven? En: is er genoeg ruimte in je leven voor de dingen die je leuk vindt? Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? 

2. Kom in beweging

Kom in beweging. Lichaamsbeweging is wel het laatste waar je aan denkt als je vermoeid bent, maar toch is regelmatig bewegen een effectieve manier om meer energie te krijgen.

Kies iets dat bij je past en daardoor kunt volhouden. Probeer dagelijks 30 minuten matig-intensief te bewegen. Een wandeling is een mooi begin. Check bijvoorbeeld Ommetje van hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder.

3. Geef je lichaam voldoende rust om bij te tanken

Is je batterij leeg? Geef je lichaam de tijd om bij te tanken. Plan meerdere momenten op de dag in om stil te zitten en rustig adem te halen of even buiten te wandelen zonder telefoon.

4. Eet gezond

 Kies voor voedende producten met zo min mogelijk toegevoegd suiker. Om goed in je energie te zitten, is een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak veel suiker en maken je – na een korte energiepiek – juist vermoeider.

Kies liever voor verse en onbewerkte producten, zoals volkoren producten, peulvruchten, groenten, fruit, noten en vis. Probeer toe te werken naar 400 gram groenten per dag, liefst in alle kleuren van de regenboog.

5. Drink voldoende water

Te weinig vocht binnenkrijgen kan je zowel fysiek als mentaal moe maken. 

6. Matig met alcohol

 Alcohol verstoord de slaap in het tweede gedeelte van de nacht. Hierdoor kunnen lichaam en geest niet goed herstellen en wordt je moe wakker. Gebruik ook geen drugs en stop met roken. Daar krijg je energie voor terug.

7. Matig met koffie en andere cafeïnehoudende dranken

Koffie heeft een stimulerende werking, maar meer dan twee kopjes koffie per dag kan je juist vermoeider maken.

8. Zorg voor een goede nachtrust

Slaap is het herstel van je lichaam. Niet alleen de duur van je slaap is belangrijk (zo’n zeven tot acht uur), maar ook de kwaliteit. Doe bijvoorbeeld twee uur voor het slapengaan tv, smartphone en tablet uit en dim felle lichten.

9. Onderhoud een gezond gewicht

Probeer af te vallen als je te zwaar bent en aan te komen als je te licht bent. Eet voedende producten die je lichaam voorzien van de nodige vitaminen en mineralen.

Wij zijn er voor jou

Wij kunnen samen met jou kijken of er factoren zijn in jouw leven die je vermoeidheid in stand houden. We helpen je met het vinden van een levensstijl die je energie geeft en waar je je goed bij voelt. Boek een consult met één van onze artsen.